MYISITKÖ METSÄSI TUPAKAN VILJELYMAAKSI JA LAITTAISITKO LAPSESI TÖIHIN PLANTAASILLE?

/

Nuuska ei ole tämän vuosisadan tuote vaan se tunnettiin Euroopassa jo 1560-luvulla, jolloin nuuskaamista pidettiin sen kalleuden vuoksi ylhäisöjen ja rikkaiden tuotteena. Ruotsissa nuuskan valmistus aloitettiin 1820-luvulla. Suomalaisilla nuorilla nuuskan käyttö alkoi 1990-luvun puolessa välissä. Nuuskan käyttö on yleistynyt etenkin tyttöjen keskuudessa. Aiemmin tyttöjen mielestä nuuskaaminen oli inhaa – biitti haisi ja maistui pahalta. Nuuskan myyminen on kiellettyä kaikissa Euroopan jäsenmaissa lukuun ottamatta Ruotsia.

Nykytilanne
Vuonna 2019 nuuskaa päivittäin käytti 14 – 20-vuotiaista nuorista 6 %. Vaikka nuuskaaminen ei ole lisääntynyt parin viimeisen vuoden aikana, niin huolestuttavaa on kuitenkin ollut nuuskaamisen yleistyminen tytöillä. Kahdeksas ja yhdeksäs luokkalaisten tyttöjen päivittäinen nuuskaaminen on lähes kaksinkertaistunut ja ammattikoululaisten tyttöjen noin kolminkertaistunut muutamassa vuodessa. Yläkoululaisista tytöistä nuuskasi päivittäin 2,4 %, vastaava luku ammattikouluissa oli 6,5 %.

Mistä Sinä tunnistat nuuskaajan?
Harjaantunut nuuskabongari tunnistaa nuuskan käyttäjän yllättävän nopeasti. Tarvitsee vain katsoa sivustapäin kohonnutta epäluonnollisessa asennossa törröttävää ylähuulta. Suun ympärillä olevan lihasrenkaan tehtävänä on suun sulkeminen. Nuuskatessa nenän alla sijaitsevaan lihasrenkaaseen kohdistuu venytystä ja ylähuulen yläosasta tulee pingottunut.

On mahdotonta kuluttaa yksin nuuskaa 356 kg vuodessa.
Suomessa nuuskan myyminen ja sen tarjoaminen muille on rikos. Tupakkalain mukaan yksittäinen täysi-ikäinen henkilö voi tuoda nuuskaa ulkomailta omaan käyttöön enintään 1 kg vuorokaudessa. Jos joku käyttää 5 nuuskatyynyä vuorokaudessa, niin tämä sallittu tuontimäärä riittäisi noin 5 kuukaudeksi. Nykyinen tupakkalaki pyrkii rajoittamaan nuuskan tuontia Suomeen. On kuitenkin päivän selvää, ettei nuuskaaja tarvitse selviytyäkseen nikotiiniriippuvuudesta nuuskaa 365 kg vuodessa. Nuuskan tuontirajoitusta tulisi muuttaa rajusti Sosiaali- ja terveysministeriön asettaman työryhmän ehdotuksen mukaiseksi eli 100 g vuorokaudessa. Nuuskan myynnin laillistamista ei pitäisi missään nimessä sallia, sillä tämä muutos romuttaisi täysin Savuton Suomi 2030 tavoitteet ja lisäisi terveydenhuollon kustannuksia.

Nuuskaaminen ei ole ekoteko.
Nuuska on tupakkatuote. Ennen kuin nuuska päätyy huuleen, se on ehtinyt jo aiheuttaa monenlaista haittaa ympäristölle. Tupakkapellot menettävät nopeasti kasvuvoiman, joten tarvitaan lisää uusia viljelyalueita raivaamalla metsiä. Metsien hävittäminen, torjunta-aineet ja kemialliset lannoitteet horjuttavat luonnon monimuotoisuutta sekä ekologista tasapainoa ja tuhannet kasvi- ja eläinlajit häviävät viljelyalueilta. Nuuskan loppukäytössä yleisin haitta on roskaaminen etenkin kouluissa ja julkisilla paikoilla.

Nuuskaaminen riistää.
Tupakkayhtiöt toimivat ja markkinoivat tuotteitaan matala- ja keskituloisiin maihin. Köyhät tupakanviljelijät menettävät suuren osan tuloistaan yhtiöille maksaessaan ylihintaa viljelyyn tarvittavista tuotteista. Lisäksi viljelijät joutuvat myymään tuotteensa alihintaan isoille tupakkayhtiöille. Viljelmillä työskentelee paljon lapsia. Vanhemmat arvottavat pelloilla työskentelyn koulun edelle, vaikka lapsille maksetaan aivan mitätöntä palkkaa. Lasten työpäivät ovat pitkiä ja työtä tehdään viikosta toiseen lyhyiden lepopäivien turvin.

Nuuska koukuttaa pahemman kerran.
Nuuska koukuttaa käyttäjänsä helposti, koska sen nikotiinimäärä tupakkaan verrattuna on moninkertainen. Vahva nuuska laittaa myös sydän ja koko verenkiertoelimistön kovalle rasitukselle verenpaineen ja sydämen sykkeen noustessa.  Riippuvuuden lisäksi nuuska aiheuttaa pitkäaikaiskäytössä suun limakalvoilla ja hampaissa vakavia vaurioita.

Apua nuuskan käytön lopettamiseen.
Nikotiiniriippuvuus on vakava sairaus. Nuuskatessa nikotiini imeytyy suun limakalvojen kautta verenkiertoon ja sieltä aivoihin aiheuttaen jo lyhyessäkin käyttöajassa fyysistä riippuvuutta. Nuuskattomuuteen tarvitaan tupakoinnin lopettamisen tavoin useampi lopettamisyritys. Hae apua lopettamiseen omalta lääkäriltä tai terveydenhoitajalta. Osta nikotiinikorvaustuotteet aina apteekista, jossa saat niiden käyttöön asiantuntijan ohjeistuksen.

Seuraavilta sivuilta löydät tietoa ja vinkkejä nuuskan käytön lopettamiseen: Stumppi näin lopetat nuuskaamisen ja Smokefree ja nuuskakoukku. Käytä hyväksi myös nuuskan lopettamisessa verkkotuen mahdollisuus 28päivää.

Kansainvälinen Maailman tupakaton päivä 31.5.2020.
Nuuska on yksi nikotiinituote siinä missä tupakkakin. Tämän vuoden Maailman tupakatonta päivää vietetään 31.5. teemalla nuorten suojelu. Nuoria tulisi suojella tupakkayhtiöiden markkinoinnilta ja tupakoinnin aloittamiselta. Somemaailmassa viihtyville nuorille toivotaan somevaikuttajilta jaettua tietoa tupakkateollisuuden valheellisista väittämistä. Kaikkien nuorten tulisi muistaa, ettei ole olemassa terveystuotteistettua nuuskaa, sähkösavukkeita ja tupakkaa.

OMA TERVEYSTEKO ‑lopeta tupakointi!

/

Nykytilanne

Maapallolla on yli miljardi tupakoivaa ihmistä. Lähes 8 miljoonaa ihmistä kuolee vuodessa tupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin. Suomessa vastaava luku on 5 000.

Vuonna 2018 Suomessa 20 – 65 ‑vuotiaista aikuisista tupakoi päivittäin 14 %. Nuorilla 14 – 20 ‑vuotiailla vastaava osuus oli 6,5 %. Suomessa molempien ikäryhmien tupakointi on vähentynyt viimeisen kymmenvuoden aikana.

Faktaa tupakan aiheuttamista haitoista

1/3 osa syöpäkuolemista johtuu tupakasta. 1/5 osa sydän- ja verisuonitaudeista aiheutuu tupakoinnista. Tupakointi vähentää elinikää noin 10 vuotta. Tunnetuimmat tupakan aiheuttamat sairaudet ovat keuhkosyöpä ja keuhkoahtaumatauti. 90 % keuhkosyövistä voidaan ehkäistä lopettamalla tupakointi.  Pitkäaikainen tupakointi johtaa jossain vaiheessa keuhkoahtaumatautiin. Näiden tautien lisäksi tupakointi vaikuttaa myös koko kehoon ja elämänlaatuun.

Kysy läheisiltä mielipide tupakoinnin lopettamisesta

Nyt on hyvä hetki lopettaa tupakointi. Ennen lopettamista käy keskustelua itsesi kanssa siitä, mitä tupakointi sinulle merkitsee arjessa ja oletko tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen. Kirjaa ylös tupakoinnin hyvät ja huonot puolet. Muista kysyä myös läheisiltä mielipide tupakoinnin lopettamisesta. Heiltä voit saada yllättäviä vastauksia lopettamisen tueksi.

Tee itsellesi terveysteko ja lopeta tupakointi!

Koronan aikana tupakoinnin merkitys korostuu. Tupakka vaikuttaa kaikkiin elimiin mutta erityisesti se tuhoaa keuhkokudosta. Tämän vuoksi tupakoivat sairastuvat herkemmin koronainfektioon ja heillä sairastumisriski on koholla vakavaan koronamuotoon tupakoimattomiin verrattuna. Sinulla on siis monta hyvää syytä tehdä nyt lopettamispäätös, et varmasti tule sitä katumaan.

Apua tupakoinnin lopettamiseen

Tupakka on kooltaan pieni tuote, jolla on mielettömän harmilliset vaikutukset terveyteen. Sen aiheuttama riippuvuus tekee tupakoinnin lopettamisesta vaikeaa, joten voit tarvita useamman yrityksen ennen kuin onnistut. 4/5 osaa tupakoivista on huolissaan tupakoinnin vaikutuksesta terveyteen. Tupakoivista ylipuolet haluaa lopettaa tupakoinnin.

Hae apua lopettamiseen omalta lääkäriltä tai terveydenhoitajalta. Osta nikotiinikorvaustuotteet aina apteekista, jossa saat niiden käyttöön asiantuntijan ohjeistuksen.

Seuraavilta sivuilta löydät tietoa ja vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen: Tupakaton ja nikotiiniton  ja  Stumppi.fi.

Käytä hyväksi myös tupakoinnin lopettamisessa verkkotuen mahdollisuus. Käy tutustumassa 28päivää ilman.

Tupakka ja korona

/


Tupakoinnin haitat keskusteluttavat ja niistä kirjoitetaan enemmän lehtien mielipidekirjoituksissa.

Terveysviranomaiset ovat huolestuneita tupakoivien  riskistä sairastua koronavirukseen. Tupakoidessa viedään kädet lähelle kasvoja ja huulia, jolloin riski viruksen tarttumiseen lisääntyy.

Lue näistä lisää Suomen ASH:n kotisivuilta.