Suolaista elämää

/

Viime kuussa julkaistiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen FinTerveys 2017 – tutkimuksen tuloksia. FinTerveys 2017 on kansallinen väestötutkimus, josta saadaan yhtenä osa-alueena tutkimustuloksia myös suomalaisten ravintotottumuksista. Yksi tästä tutkimuksesta esiin tullut tieto on suomalaisten tämänhetkinen suolan saanti. Suomalaisten miesten suolan saanti on tällä hetkellä jo lähes 10 grammaa ja naistenkin himpun verran yli 7 grammaa vuorokaudessa. Suolan saantisuositus on enintään 5 grammaa vuorokaudessa ja se vastaa vajaata teelusikallista. Tutkimustulos siis kertoo, että elämme melko suolaista elämää. Kunhan emme vaan muuttuisi suolapatsaiksi…

Miksi suolan saantiin sitten olisi hyvä kiinnittää huomiota? Ensinnäkin liiallisella suolan saannilla on yhteys korkeaan verenpaineeseen ja sitä kautta lisääntyneeseen riskiin saada sydäninfarkti tai aivohalvaus. Liian suolaisella elämäntyylillä on myös pitkällä tähtäimellä todettu olevan yhteys lisääntyneeseen osteoporoosi- ja mahasyöpäriskiin ja kaiken lisäksi liika suola rasittaa munuaisia. Siinäpä sitä onkin jo melkoinen nippu syitä siihen, miksi suolan saanti kannattaa pistää syyniin.

Suurin osa saamastamme suolasta tulee ns. piilosuolana eli erilaisista elintarvikkeista. Suomalaisten eräitä suurimpia suolanlähteitä ovat leipä, juusto ja leikkeleet. Kaupassa kannattaakin etsiä pakkauksista sydänmerkkiä. Se kertoo, että tuote on tuoteryhmässään suolan kannalta terveellisempi vaihtoehto. Leipä on vähäsuolaista, kun se sisältää suolaa enintään 0,7 %. Viime aikoina onkin tullut kauppoihin kiitettävästi vähäsuolaisia tuotteita, esimerkiksi juustoja.

Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus toteuttaa nyt kevään aikana yhdessä Apteekkariyhdistys ry:n kanssa Apteekkikiertueen, jossa ovat näyttelyn muodossa kiertueella ”kolme kovaa”, eli rasva, sokeri ja tässäkin blogissani jalansijaa saava suola. Kiertueella havainnollistamme hyvinkin konkreettisesti eri elintarvikkeiden suolapitoisuuksia. Kannattaa tulla tutustumaan ja havahtumaan, minkälaisista ehkä hieman yllättävistäkin lähteistä suolaa saadaan. Esimerkiksi 300 gramman valmispinaattikeittoannos sisältää suolaa jo lähes puolet suolan päivittäisestä suolansaantisuosituksesta. Tämä onkin yllättänyt ehkä eniten jo näyttelyyn tutustuneita, harvempihan sitä mieltää terveelliseksi ajatellun kasvisruoan olevan melkoinen suolapommi!

Makuaistimme tottuu helposti suolaiseen ruokaan. Mutta loistava tieto on myös, että makunystyrämme tottuvat myös vähäsuolaisempaan ruokaan jo ihan muutamassakin viikossa. Apteekeissa kiertäessäni olen saanut monesti kuulla, että eihän se ruoka maistu miltään jos siinä ei ole suolaa. Toisaalta olen myös kuullut useita toisenlaisiakin kommentteja. Moni näyttelyyn tutustunut onkin kertonut vaihtaneensa vähäsuolaiseen. Ja sitten kun on joskus syönyt jotain suolaista, niin ihmetystä on herättänyt, että olenko minä joskus voinut syödä näin suolaista. Tämä kertoo, että vähäsuolaiseen voi todellakin tottua. Ja sitten ei enää paluuta suolaiseen olekaan…

Näin keväällä monet innokkaat kotipuutarhurit alkavat viljellä erilaisia yrttejä. Niitä kannattaakin lisätä roppakaupalla ruokiin makua tuomaan suolan sijaan. Nautitaan maukkaasta ruoasta ilman suolalisää, mutta runsaalla yrttilisällä. Joko lisäämällä itse viljeltyjä yrttejä tai hyödyntämällä kaupan yrttivalikoimaa. Ja tästäkös sydän, aivot ja muukin elimistö vaan kiittää ja syvästi kumartaa. Tervetuloa tutustumaan näyttelyyn apteekkeihin nyt kevään aikana, kiertueen apteekit löytyvät nettisivuiltamme. Ihanaa yrtintuoksuista kevättä ja tulevaa kesää kaikille!

Anne Turunen

Anne Turunen