Voiko istumiseen kuolla?

/

DSCF5733

Otsikon kysymys on mukaelma Paavo Väyrysen legendaarisesta lausahduksesta eräiden penkin alle menneiden vaalien jälkeen. Istumisen tilalle saat lukijana kuvitella jonkin painokelvottoman sanan. Vaikkakin on todisteita myös siitä, että pahantuulisuus lyhentää elinikää, ajattelin tässä kirjoituksessa nostaa esille pitkäkestoisen istumisen aiheuttamat ongelmat. Istuminen on haittavaikutuksiltaan verrattavissa tupakointiin ja ylipainoon. Totuus on että suuren osan päivistä istumme aloillamme koulussa, työssä, autossa ja kotona. Olemme paikoillamme 80 % vuorokaudesta. Edes vapaa-ajalla tapahtuva liikunta ei kokonaan mitätöi istumisen haitallisia vaikutuksia. Seurauksena on sydän- ja verisuonitauteja, ylipainoa sekä selkävaivoja. Istuminen todella lyhentää elinikää. Tarvitsemme vähemmän istumista ja liikettä pitkin päivää!

Miten tämä olisi toteutettavissa? Istumisen tauottamiseen ja liikunnan lisäämisen tulisi olla kokonaisten oppilaitosten, työyhteisöjen sekä kuntien tavoitteena. Kiky-sopimuksen jälkimainingeissa esimerkiksi Juuan kunta ja oma Kansanterveyden keskuksemme päättivät käyttää työajan pidennyksen työhyvinvoinnin edistämiseen. Liikunnallisuuden lisääminen parantaa tutkitusti oppimistuloksia ja työtehoa. Työajan lisäämisen lisäksi tai oikeastaan sen sijaan tulisi miettiä tehokkaan työajan laatua, sekä hyvinvoivien työntekijöiden tuomaa säästöä työnantajalle: kuuletteko jo tuon kolikoiden kilinän firman kassaan?

Istumisen tauottaminen kerran tunnissa kannattaa ottaa tavaksi jos siihen on mahdollisuus. Muutaman minuutin ajan voit vaikkapa kävellä ja verrytellä raajoja, punnertaa, tehdä jalkakyykkyjä tai venytellä niskaa. Näitä varten et tarvitse hikipantaa ja verryttelypukua. Voit käyttää hissin sijasta portaita ja kulkea työmatkasi pyörällä. Terveytesi paranee ilman suuria panostuksia. Voit paremmin ja jaksat paremmin. Joissain ammateissa tauottaminen on hankalampaa. Tänä keväänä starttaamamme Taksistartti-hanke tähtää liikunnallisuuden lisäämiseen aluksi taksinkuljettajien ja myöhemmin bussinkuljettajien työpäivään. Hankkeen edistymistä voit seurata jatkossa sosiaalisessa mediassa ja näiden nettisivujen kautta.

Tupakkatauot ovat jääneet historiaan monella työpaikalla ja hyvä niin. Hermosavujen sijasta stressiä voisi jatkossa lieventää muutama punnerrus tai kahvakuulan heilautus. Rohkaisen varsinkin työpaikkoja ja kouluja etsimään ratkaisuja, joilla istumisen aiheuttamia ongelmia voitaisiin vähentää yhteistuumin. Parhaimmillaan työpaikalla tuettu liikunnallisuus antaa kipinän terveellisten elämäntapojen vaalimiseen myös vapaa-ajalla. Terveys koostuu isoilta osin yksilön omista valinnoista, mutta kansanterveyden edistäminen on meidän kaikkien asia.

Anssi Kekkonen, viestintäsuunnittelija

Kirjoittaja työskentelee ammattiautoilijoiden istumisen tauottamiseen ja fyysiseen aktiivisuuteen tähtäävässä Taksistartti-hankkeessa

Anssi Kekkonen

Anssi Kekkonen

Kirjoittaja työskentelee ammattiautoilijoiden istumisen tauottamiseen ja fyysiseen aktiivisuuteen tähtäävässä Taksistartti-hankkeessa.