Blogivieras: Avaa unelle ikkuna

/

Tiina_Laatikainen

Uniongelmat ovat tavattoman yleisiä. Nukahtaminen on vaikeaa, öinen heräily huolestuttaa ja aamulla olo ei olekaan virkeä. Olenko nukkunut riittävästi vai onko unen laatuni huonoa?

Kuuntelin viime viikolla professori Timo Partosen luennon uniongelmista ja opin jälleen monia uusia näkökulmia unen merkityksestä ja siitä, miten oman unen laatuun voi oikeasti vaikuttaa.

Hyvä uni on terveydellemme ja hyvinvoinnillemme aivan yhtä tärkeää kuin hyvä ravinto tai liikunta. Tuntuu, että tämän päivän yhteiskunnassa se meiltä helposti unohtuu. Jotta ehtisi tehdä kaiken sen mitä työ, harrastukset ja sosiaaliset suhteet vaativat, nipistetään aikaa turhan usein juuri unesta.

Unen tarve on toki yksilöllistä. Jotkut meistä pärjäävät 5–6 tunnin yöunilla, kun toiset tarvitsevat vähintään 8–9 tuntia ollakseen virkeitä. Omaa unen tarvetta ei tiedä muuten kuin omaa olotilaansa itse arvioimalla. Se, että herää aamulla virkeänä ja jaksaa päivän väsähtämättä kertoo jo paljon unen riittävyydestä.

On hyvä muistaa, että univaje, varsinkin pitkään jatkuessaan, vaikuttaa toimintakykyymme. Univaje heikentää keskittymiskykyä, reaktionopeutta ja vaikeuttaa asioiden painamista muistiin ja palauttamista muistista. Se, että yrittää yöunta verottamalla olla tehokas voi lopulta kostautua.

Itsellenikin on kovin tuttua, että kiireisen päivän jälkeen ei ole aina niin helppoa rauhoittua nukkumaan ja saada ajoissa unen päästä kiinni. Tähän Timo Partosella oli monta hyvää ohjetta. Unta pitää arvostaa siinä määrin, että myös sille varataan riittävästi aikaa. Vuorokausirytmissämme on ”uni-ikkuna”, jolloin nukahtaminen on luontaisesti helpompaa. Iltojen rauhoittaminen auttaa tunnistamaan väsymyksen tunteen ja löytämään tämän oman nukahtamiselle suotuisan ajan. Jos sen aktiivisella toiminnalla ylittää, virkistyy uudelleen ja nukahtaminen voi olla vaikeaa.

Niiden, joilla on vaikeuksia saada unen päästä kiinni, tulisikin raivata iltapainotteisuus pois sekä sosiaalisesta kalenterista että myös liikuntaharrastuksista. Myös kirkas valo virkistää. Valoärsykkeitä vähentämällä voi auttaa illan nukahtamista ja toisaalta aamulla niiden lisääminen auttaa heräämään.

Hyvän unen merkityksestä terveydelle on puhuttu paljon vähemmän kuin esimerkiksi liikunnan tai ravinnon. Kiireisen elämäntavan yleistyminen ja siihen liittyvät uniongelmat ovat viime aikoina herättäneet huomaamaan miten tärkeä ja herkkä terveysmittari uni on. Hyvästä unesta huolehtiminen on aivan yhtä tärkeää kuin muistakin terveellisistä elintavoista.

 

Tiina Laatikainen

Terveyden edistämisen professori

Itä-Suomen yliopisto

Avatar

Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus

Terveempi Pohjois-Karjala. Tämä oli Pohjois-Karjala projektin ydin, ja samaa työtä Kansanterveyden keskus jatkaa tänäkin päivänä. Järjestämme koulutuksia ja kampanjoita, teemme yhteistyötä kuntien, järjestöjen ja yhdistysten kanssa sekä vaikutamme erilaisissa tapahtumissa. Kaiken keskiössä on yksi tavoite: hyvinvoiva ihminen.